1e week Inringa

24 november 2020 - Iringa, Tanzania

Dinsdagochtend zit ik met Frits achterop de motor( bodaboda) naar het centrum. Superleuk. De omgeving is prachtig en het leeft. Overal is er bedrijvigheid. Mensen met hun kleine ondernemingen en kleurrijke kleding. Kindertjes en jongeren die ons ‘’Mzungu’’ naroepen(betekent letterlijk ’’wit mens’’) Ik voel me rijk gezegend en gelukkig. We eten bij Neema Craft. Dit is een eetgelegenheid met winkel waar doven werken. Opgezet door een Britt. Er komen ook veel Mzungu’s😊

Bovan maakt me deze week wegwijs. Hij neemt me o.a mee naar een grote drukke markt waar je de wereld aan fruit, groente, vis en andere levensmiddelen kan kopen. We gaan naar verschillende lokale eettentjes. Iedereen is even vriendelijk en heet me welkom.

Ik breng een bezoek aan de dovenschool. De meeste kinderen verblijven daar. Ouders weten niet hoe ze met hun kind om moeten gaan en verstoten hun kind. Een trieste situatie. Bovan stelt voor om contact te leggen met een arts zodat we healthchecks kunnen gaan doen bij deze kinderen. Dit draagt er ook aan bij dat ze ‘gezien’ worden. De uitdaging is nu om gebarentaal te leren om beter contact te kunnen maken. We gaan het zien. Verder bezoek ik nog het govermenthospital/ private hospital en een local hospital…… waar ik een gesprekken heb met artsen/hoofd van het ziekenhuis.directeuren Overal krijg ik een rondleiding. Morgen begin ik in het privatehospital. Om in het goverment hospital te mogen werken moet er eerst toestemming van de minister komen. Bovan gaat binnenkort met hem in gesprek. Het zou leuk zijn omdat daar er interessante casussen zich daar voordoen.

Bovan woont met zijn vrouw Gloria en 3 kinderen Lisa, Lincon en Pasco. Pasco is geadopteerd. Ze hebben plek voor 2 vrijwilligers. Soms eten we thuis mee. Het eten smaakt goed  en alles is vers. Er wordt  aan tafel gegeten, in de keuken en iedereen op zijn/haar tijd. Het is fijn dat we onze eigen gang kunnen gaan. Zaterdag ben ik naar de markt gegaan en heb een Hollandse pan groentesoep gemaakt. De kinderen hebben me gezellig geholpen met groente snijden😊 Ze vonden het lekker.

Lost

Woensdagochtend besluit ik te gaan joggen. Best een uitdaging, de weggetjes vol met stenen en het loopt op en af. Na 30 minuten denk ik mijn rondje gemaakt te hebben met de herkenningspunten goed in mijn hoofd. Niet dus. Ik kan de weg niet terug vinden☹ Daar heet je natuurlijk Aafke Aalbers voor. Een oude man die Engels spreekt, wil me helpen en neemt me mee naar buurman een eindje verderop. Deze man pleegt een paar telefoontjes om te Bovan te spreken. Dit zonder resultaat. Hij stelt voor om een stukje te rijden om te kijken of ik herkenningspunten zie. Hij stopt bij een vrouw bij een eettentje die aangeeft dat ze me eerder heeft zien lopen die ochtend en wijst aan waar ik vandaan kwam. Na 5 minuten ben ik weer thuis. Het was zo’n 500 meter verderop. Ik was dus wel warm😉

Corona

Met verschillende locals, o.a artsen heb ik over hun visie/ervaringen gesproken betreft corona.. Ze ontkennen niet dat corona niet bestaat maar hebben geen ervaring met doodzieke mensen. Er komen in Tanzania verschillende virussen en ziekten voor. TBC bestaat hier nog. Het heeft overeenkomsten met corona. Ze testen hier ook niet. Wat vooral naar voren kwam dat ze zien dat mensen niet bang zijn voor corona. Angst en stress tasten je immuunsysteem aan. Ze leven veelal buiten in een hoge temperatuur. Ze hebben te maken met andere virussen waardoor hun immuunsysteem sterker kan zijn en 75% van de bevolking is jong. Ze zijn ook van mening dat mondkapjes dragen niet goed voor je is.

Het kan zijn dat mensen niet om hulp vragen en overlijden maar over algemeen is het ziekenhuis vrij toegankelijk voor iedereen. De overheid heeft er voor gekozen om geen lockdown in te voeren.Als mensen geen inkomsten hebben sterven ze ook. Na de 1e week lijkt het voor mij of corona nooit is geweest. Ik draag zelf geen mondkapje meer en kom dichtbij mensen. Het is dan ook onvermijdelijk maar voel geen angst of behoefte om mezelf te beschermen.Tot zover. Tot de volgende keer:)

1. Cobie:
    24 november 2020
    Wat een heel andere wereld Aafke...hopelijk krijg je toestemming van de minister😁
  2. Aafke Aalbers:
    Hihi ja. Fingers crossed
  3. Anke:
    24 november 2020
    Jeetje Aafke wat een avontuur al! En inderdaad wat een andere wereld. Ik weet niet of ik dit had gekunt! Petje af. Ik zou toch wel behoorlijk in paniek raken mocht ik de weg kwijtraken in verwegistan. Gelukkig is het goed gekomen!
  4. Aafke Aalbers:
    9 december 2020
    Hey Anke, leuk dat je meeleest! 1 van de dingen die ik heb geleerd tijdens reizen. NIet in paniek raken en rustig blijven😉Het komt goed. Nu weet ik de weg gelukkig weer terug😁
  5. Mam:
    Mooi om te lezen Aaf.
    Wat komt er veel op je af en wat fijn om zoveel te kunnen betekenen voor je medemensen daar. Wat een andere wereld..
    Lieve dochter...wees tot zegen.
    Dikke kus..
  6. Aafke Aalbers:
    Luv you mam -x-
  7. Inge O:
    25 november 2020
    Mooi om wat van je te lezen Aafke! En daar verdwalen.... hahaha! Gelukkig is het goed gekomen. Succes met het werk daar!
  8. Aafke Aalbers:
    Hey Inge!
    Ja, typisch mij hahha. Inmiddels weet ik de weg terug. Jij ook succes met werken!
  9. Geertje Meijer:
    25 november 2020
    Ha Aafke, mooi om te lezen al die indrukken en je verhalen. Wat een mooie mensen daar en behulpzaam zelfs bij verdwalen....vlgnde keer googlemaps mee? Het ga je goed! Groetjes!
  10. Aafke Aalbers:
    9 december 2020
    Hoi tante Geertje, ik ben gezegend met lieve en behulpzame mensen hier. Googlemaps is best een idee. Had mn telefoon niet bij me haha. Maar inmiddels weet ik de weg. Liefs van mij
  11. Anne:
    25 november 2020
    Heel leuk om te lezen Aaf! Ik leef me helemaal in met mij eigen plaatjes erbij, maar je schrijft het erg leuk! Houd dit bij. Ik ben trots op je!
  12. Aafke Aalbers:
    9 december 2020
    Thanks bro😘 Ik ga proberen om te vloggen maar ben daar niet zo goed in😁
  13. Annet Van der scheer:
    27 november 2020
    Mooi om je zo te volgen Aafke.
    Super stoer, wat een ervaring (nu al)
  14. Aafke Aalbers:
    9 december 2020
    Hey Annet! Leuk dat je me volgt:) Tis echt leerzaam. Heb al wat infuusje mogen prikken. Valt toch best mee in het echie:)
  15. Hennie vpk schoolmaatje😉:
    1 december 2020
    Wauw aaf... Super mooi om je te volgen... Wat super stoer allemaal..
    Let op jezelf ❤️
  16. Aafke Aalbers:
    Leuk dat je me volgt Hennie! Jij ook veel succes met je werk he! -x-
  17. Betsie:
    3 december 2020
    Heel gaaf en veel waardevolle ervaringen !!! Mooi om te lezen . Alle goeds Aafke
  18. Aafke Aalbers:
    Dat is het zeker Betsie. Dankjewel! Jij ook al het goeds. Lieve groet van mij
  19. Paula:
    5 december 2020
    Nou, gevonden hoor! Heel gaaf. Goed om te horen dat je nog steeds lekker jezelf bent en verdwaalt.😅 Leuk btw al die kleine kindjes.🥰 Tot snel! Besos😘
  20. Aafke Aalbers:
    Altijd dichtbij jezelf blijven toch! haha. Tot snellos amiga. -x-je
  21. Hester:
    9 december 2020
    jaa nu heb ik de goede site🥰, wat leuk om te lezen en wat eng om te verdwalen 🙃!
    dikke knuffel en liefs ons
  22. Aafke Aalbers:
    9 december 2020
    Jeeej! Verdwalen is toch niets voor mij Hes? haha.
    Dikke knuf terug -x-
  23. Angela:
    9 december 2020
    Super leuk om je mooie verhalen en ervaringen te lezen!! Dikke kus van ons allemaal uit nz
  24. Aafke Aalbers:
    Leuk dat je mn verhalen leest Ans! Dikke knuf terug voor jullie allemaal -x-