Nieuwe ervaringen

9 december 2020 - Iringa, Tanzania

Aan het werk

Sinds 3 weken ben ik 3 dagen per week aan het werk in het private hospital IMECC. Een klein ziekhuisje waar ik me de jaren 60 bij inbeeld. Het is oud en gedateerd. Er is hier o.a  een klein apotheekje, een laboratorium, een paar zaaltjes met een paar bedden, 2 recepties, 4 behandelkamers en nog een ruimte om een echo en ECG te maken. Ik loop met een verpleegkundige (Shayo) mee. Hij heeft veel kennis en praktijkervaring dus ik kan veel van hem leren. Hij wil graag alles uitleggen en geeft me de ruimte om handelingen uit te voeren.  Het zelfstandig werken is lastig omdat meeste patiënten geen Engels spreken en ik dus afhankelijk ben van zijn vertolking.  Het valt me mee dat er met hygiëne best goed omgegaan wordt. Ik zie wel dingen die anders kunnen maar over het algemeen bij het uitvoeren van handelingen zijn ze strikt en volgen ze protocollen. Het is enorm gezellig met mijn collega’s. We lachen wat af. Ik probeer wat Swahili te leren omdat ook niet al mijn collega’s Engels spreken.

Als je hier verpleegkundige bent, ben je ook verloskundige. En dit na 3 jaar studie. Ik had weinig verstand van Labor maar na een paar diensten heb ik mijn kennis aardig geüpgraded en heel wat baby’tjes gevaccineerd. HIV is een groot probleem hier. Er worden dagelijks testen gedaan. Er is gelukkig medicatie beschikbaar maar het lost het probleem niet op. Condooms worden niet tot nauwelijks gebruikt en er zijn veel wisselende seksuele contacten. Daarnaast raken vrouwen ongewenst zwanger en aborteren zichzelf. Vaak gebeurt dit door middel van cassave( een eetbare wortelknol) Actieve abortus is verboden in Tanzania maar als een vrouw de foetus heeft gedood dan behoort het ziekenhuis de vrouw wel te helpen. Je kunt je voorstellen dat aborteren op deze manier gevaarlijk is.  Als de moeder HIV besmet is dan wordt er verwacht dat de baby ook besmet is. Baby’s starten gelijk na de geboorte met medicatie. Pas na 6 maanden kan er uitgesloten worden of de baby HIV positief is. Bij positieve uitslag krijgen zij dan andere medicatie voor de rest van hun leven. Er zijn ook regelmatig adviesgesprekken over familieplanning. Hier zijn dezelfde voorbehoedsmiddelen beschikbaar als in Nederland. Als je het niet zelf kunt betalen dan wordt dit vergoed door de overheid. De implanon wordt hier veel gebruikt. (een staafje wat in de bovenarm wordt ingebracht en hormonen afgeeft en zwangerschap voorkomt) Dit kun je 3 jaar laten zitten. Als ik vertel dat HIV geen grote rol speelt in Nederland, reageren ze hier erg verbaasd en kunnen ze zich dit niet voorstellen. Ik heb nog geen bevalling meegemaakt maar dat zal een deze weken wel gebeuren. Ik ben benieuwd!

Aankomende zaterdag ga ik een tandarts ondersteunen om de gebitten van de kinderen op de dovenschool te controleren. Dit is nog niet eerder gebeurd. Hopelijk hebben ze niet al te veel gaatjes😉

Ruaha national park

2 weken geleden ben ik 2 dagen op safari geweest. Een gamedrive noemen ze het. Dit omdat het een spel van de natuur is of je de dieren gaat zien of niet. Het is het langste en 2e grootste national park van Afrika met een oppervlakte van meer de 20.000 m2 meter. Het was echt geweldig! Ik was alleen met mijn guide Sam. Sam heeft enorm veel kennis van de natuur en dieren en als hij erover verteld zie ik zijn passie hiervoor. We zijn maar een paar toeristen tegengekomen en dat maakte het nog meer bijzonder. We reden de 1e dag de hele dag tot zonsondergang en de volgende dag bij zonsopgang gingen we weer op pad. Het. Ik heeft alles overtroffen. Ik heb zo’n beetje alles mogen zien wat ik hoopte te zien. Zie foto’s😊

Vrije tijd

De laatste dagen ben ik alleen met Gloria en de kinderen geweest. Bovan en Frits zitten een paar dagen op Zanzibar. We koken, eten samen en dansen op z’n Afrikaans in de woonkamer met de kinderen. Het houdt je soepel😊 Ook ben ik een dag weggeweest met 2 collega’s en een avond uit met een vriend van Bovan. Ik vermaak me dus prima. Ik probeer 3 keer per week hard te lopen. Nou ja hardlopen. Noem het joggen. Regelmatig ga ik naar het centrum om wat eten of de markt op of een dagje naar het zwembad. Hier kunnen de meeste Afrikanen niet zwemmen. Laatst was ik een dagje bij het zwembad en vroegen die meiden: ''please  can you teach us to swim?''  We hebben samen de bewegingen geoefend aan de rand van het zwembad maar dat viel ze nog niet mee😄 Wel hadden ze de grootste lol.

p.s uploaden van foto's lukt vandaag niet. Morgen probeer ik het weer

1. Charles & Dita:
    Hoi Aafke,

Opnieuw leuk om te lezen. Mooi dat je al zo concreet aan het werk kan.
    Groeten!
  2. Aafke Aalbers:
    Hey Charles,

Het is erg leerzaam en fijn om ook zelfstandig handelingen te kunnen uitvoeren. Stukje bij beetje wordt het meer eigen ook.

Geniet van de sneeuw! Groetjes!
  3. Harold Aalbera:
    9 december 2020
    Mooi om te lezen Aafke, succes!!
  4. Aafke Aalbers:
    Dankjewel Harold!

Groetjes!
  5. Gerard Zwartjes:
    9 december 2020
    Wat leuk om jouw reisverslagen te kunnen lezen 😃
  6. Paula:
    11 december 2020
    Leuk zag. Benieuwd naar de foto's.
  7. Hennie vpk schoolmaatje😉:
    11 december 2020
    Super verhaal meis... Geniet
  8. Aafke Aalbers:
    Hey Hennie!

Alles goed? Ik geniet zeker!

Liefs vanuit Tanzania
  9. Shirley:
    12 december 2020
    Hoi Aafke wat mooi weer om te lezen en om te zien wat je nu doet.
    Wat een prachtige foto’s ook weer . Geniet ervan Aafke , veel succes 😘🍀
  10. Aafke Aalbers:
    Hey Shirley!

Wat leuk dat je m'n blog volgt!
    Ik geniet zeker, en dankjewel.

Liefs Aafke
  11. Angela:
    18 december 2020
    Leuk om je verhalen te lezen. En prachtige foto's!!!!
  12. Aafke Aalbers:
    Thnx Ans!

Liefs van mij
  13. Mam:
    19 december 2020
    Fijn om te lezen en zo met je mee te leven.
    Succes lieve Aafke.
  14. Petra:
    20 december 2020
    Lieve Aaf, wat een fantastische ervaringen, ook fantastisch om mee te lezen! En kijk al uit naar je volgende schrijven! Dikke knuffel!!
  15. Aafke Aalbers:
    Hi Peet!

Dankjewel!

Dikke knuffel terug
  16. Danique:
    20 december 2020
    Super leuk om te lezen, kijk uit naar je volgende blog :)!
  17. Aafke Aalbers:
    Heyyy!

Leuk dat je meeleest! Hoe is het met je liefde? Ga je die kant weer op?
  18. Tantje:
    Heerlijk hoor!! Je vermaakt je wel 😃
    Prachtige foto's ook!
    😘
  19. Aafke Aalbers:
    Hey Tan!

Yess, ik ben dankbaar dat ik hier mag zijn. Ga binnenkort een kraamkadootje voor je zoeken:)
  20. Krista:
    Wauw Aaf wat zie en doe je al veel!! Geniet Meis 😘😘
  21. Aafke Aalbers:
    Heyyy Krisje!

Het is meestal echt genieten hier! En ik ben blij dat ik m'n handen uit de mouwen kan steken:)

Dikke kus!
  22. Paula:
    22 december 2020
    Hey snorre, ik dacht even kijken voor een update, maar ik denk dat je vakantie aan het vieren bent. Wel even de nieuwe foto's gezien. :) Heel goed. Vaak is geen bericht goed bericht. Foto's zien er goed uit. Het lijkt wel of je alleen op de wereld bent daar. Heeft dat te maken met corona? Nou ik zie je nieuwe berichtje wel weer tegemoet. Nu snel weer verder werken. Toeteloei
  23. Geertje Meijer:
    31 december 2020
    Hoi Aafke, wat een verhalen en mooie foto's!
    Goed naar je zin, zo te zien! Heb je ook goede kerstdagen gehad? We wensen je Gods zegen ook voor het nieuwe jaar. Liefs van ons!
  24. Aafke Aalbers:
    Hallo tante Geertje!

De feestdagen waren prima. Leuk gezelschap en nog een bruiloft gehad:) Ik heb mijn visum voor 3 maanden verlengt zodat ik nog meer ervaring kan opdoen. Daarna kom ik weer terug.

Liefs Aafke
  25. Ester Leusink:
    18 januari 2021
    Hoi Aafke,
    Via via kwam ik je tegen, leuk zeg! Nog steeds zo reislustige als altyd en wat fantastisch dat je je vak daar mag uitoefenen!! Leuk je te volgen.
    Groetjes Ester (wendhorst Heerde)
  26. Aafke Aalbers:
    Hi Ester!

Wat leuk dat je meeleest. Idd nog altijd aan het reizen. Dit was wel mijn droom na verpleegkunde te hebben afgerond.
    Hoe is het met jou?
  27. Ester Leusink:
    15 februari 2021
    Hoi Hoi,

Ja ik vind het leuk om je verhalen te volgen! Wat fantastisch dat je je dromen mag volgen, zeker in deze rare tijden van corona. En dat je dan ook nog je kwaliteiten in mag zetten!! Dankbaar!! Geniet van je mooie reizen en alles wat je mee mag maken!!
    Hier alles goed hoor, buiten de corona gedoe om hahaha. Afgelopen week hadden we veel sneeuw en ijs, daardoor leek het even op de achtergrond. veel succes Aafke!!! Ik blijf je volgen ;-)