Traveling!!

8 maart 2021 - Iringa, Tanzania

Het heeft weer even geduurd maar hier ben ik weer. De afgelopen weken ben ik niet fit geweest en heb een langdurige oogontsteking gehad. Er is weer van alles gebeurd in de tussentijd. Ik ga eerst terug naar de fantastische rondreis met Babette.

2 weken reizen
10 Januari vertrek ik met Babette naar Arusha. Een 10 uur durende busrit.
Babette neemt afscheid van de familie omdat ze na onze trip weer teruggaat naar Nederland. Om 5.30 vertrekken we.
De busrit is oke, de buschaufeur rijdt vrij rustig. De vorige keer vanaf Dodoma reed de buschauffeur als een gek, vooral door de bergen. Babette vraagt aan de buschauffeur of we kunnen stoppen voor een plaspauze want de nood is hoog.
de buschauffeur geeft aan dat we over een uur stoppen en niet eerder. Hallo!!  ” This is Afrika”, zeggen we dan.
Als de bus stopt voor een plaspauze duikt iedereen de bosjes in. Er is namelijk geen toilet😊
Na 10 uur belandden in een leuk hostel. We maken plannen wat te doen de komende dagen. Eerst willen we de Kilimanjaro zien en een stukje beklimmen.

Dagtour Kilimanjaro
We hebben geluk, de zon schijnt en we kunnen de Kilimanjaro goed zien! Ik vraag aan onze chauffeur of we even kunnen stoppen voor een foto. Hij zegt dat hij een betere plek weet. En ja hoor! 10 minuten later is er niets meer te zien omdat het zo bewolkt is.
Ik baal!! Als guide zou je toch moeten weten dat het weer snel verandert. Grrr.
Je hebt verschillende routes om de Kilimanjaro te beklimmen. Als je tot de top wilt hiken, duurt dit 6 dagen tot een hoogte van 5.895 meter. Wij doen de wiskeyroute, dit is een dagklim en die schijnt best pittig te zijn.  Je begint op 1835 en stijgt tot 2835.
Hier doe je 3 uur over op een route van 11 km.

Onze guide is best een aardige man hoor maar hij rent die berg gewoon op. Regelmatig moet ik vragen om even te stoppen. I am a little bit out of air zeg maar. M’n conditie is niet slecht maar mag m’n lichaam een beetje aan het stijgen wennen?
Gelukkig heb ik Babette waar ik tegen kan spuien en uiteindelijk weer door kan gaan. Na 2,5 uur zegt hij: “This is the last klimb, then we are there”  uiteindelijk na 7 keer stijgen zijn we er. Daar zakt je broek toch vanaf? Maar goed. Het was het ongelofelijk waard. Wat een prachtige natuur op het 1e camp. We drinken ook even het kilimanjarobiertje daar, gewoon omdat het kan😊
Op de terugweg begint het na 1 km te gieten. 10 km lang in de stromende regen en modder rennen we de Kilimanjaro af. Nu kan de guide ons niet bijhouden haha. We blijven nog anderhalve dag in Arusha. Het hostel waar we verblijven is relaxt en hebben nog een filmavondje met wat mensen.

Zanzibar
Vanaf Arusha vliegen we naar Zanzibar. Van het hostel worden we gebracht naar vliegveld. Het is maar 30 minuten rijden.
Op het vliegveldje verloopt alles snel en is het rustig. Na een uurtje vliegen zijn we op Zanzibar. Goeiedag, wat is het warm daar. Met een taxi rijden we nog een uur naar Paje. Dit is de plek waar we een week verblijven. We hebben een 8 persoons geboekt maar er is wat fout gegaan dus we worden in een mixed dorm gestopt met 12 mensen. De dag erna hebben ze plek geregeld in de girls dorm. We slapen daar 1 nacht en besluiten dat we toch een privateroom willen. Het is zo verschrikkelijk warm met zoveel mensen bij elkaar. Een hele goede keuze; bovenverdieping in een huisje/hut met een prachtig uitzicht.

Eigenlijk hebben we weinig uitstapjes gemaakt op Zanzibar. We hebben vooral veel feestjes gehad, een beetje geluierd en veel gelachen met een leuk clubje mensen. We zijn 1 dag naar een zandbankparty geweest. Dat was echt geweldig!! We vertrokken om 8.00  ’s ochtends met de taxi naar het vertrekpunt. Daar zijn we in een paar trucks  met 30 a 40 man vertrokken naar de boot. In verschillende 6 persoonsbootjes zijn we in anderhalf uur naar de zandbank gevaren. Ondertussen hebben we genoten van biertjes en een snorkelstop in het helderblauwe paradijselijk water. Wat is de onderwaterwereld hier mooi! Naast de Great Barrière reef is dit toch wel het mooiste wat ik tot nu toe heb gezien. We dansen en zwemmen tot 16.00  en dan komt het tij op, tijd om weer terug te gaan naar de kust. Wat een geweldige ervaring!

Dar Es Salaam
Na een week vertrekken we met de boot richting Dar es Salaam. Dit duurt ongeveer 2 uur. Als we in Dar zijn moet Babette een PCR test doen. Dit gaat niet vanzelf. Na 3 uur hebben we een ziekenhuis gevonden waar ze testen en binnen 48 uur met de uitslag komen. Babette blijft nog 2 dagen bij me en moet dan helaas weer terug naar Nederland.
Zelf blijf ik nog een paar dagen langer en vermaak me gelukkig ook weer met andere reizigers en maak vrienden met de Maasai😊
De Maasai werken hier vooral veel als securtity. Het schijnen de beste vechters te zijn.
Ik kom ze overal tegen; bij de supermarkt, in het hostel, bij feestjes. Ze vragen regelmatig of ik oke ben.
Wat dat betreft heb ik me op de meeste plekken daar veilig gevoeld.
Het nadeel van Dar es Salaam is dat het heel erg warm is en de luchtvochtigheid hoog.

Ik kijk terug op een fantastische reis en tijd met Babette!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gerard Zwartjes:
    8 maart 2021
    Leuk om je avonturen te lezen. De Kilimanjaro beklimmen staat stiekem ook wel op mijn verlanglijstje, maar ik denk wel dat die ongelofelijk zwaar is.
    Zo te lezen heb je je aardig kunnen uitleven met de feestjes.
    Nu weer hard aan het werk?
  2. Gerda Holtrust:
    8 maart 2021
    Weer leuk om te lezen Aafke, veel plezier opje verdere reis.
  3. Cobie:
    8 maart 2021
    Leuk je verhalen weer te lezen.Hopelijk heb je die beveiligers niet nodig.
  4. Gerrit:
    8 maart 2021
    Mooi geschreven, geniet van je verblijf
    Groeten Gerrit en Carla
  5. Charles & Dita:
    9 maart 2021
    Mooi verhaal Aafke; nog ff aan je conditie werken hoor ik :-) , maar achteraf zijn dat "mooie verhalen later" (titel van liedje van Daniel Lohues)
    Veel plezier daar!
    Groet, Charles
  6. Marije Westrik:
    11 maart 2021
    Leuk om je avonturen een beetje mee te beleven! Geniet ervan!